Lanýžové degustační menu

Rada Olomouckého kraje jednohlasně odmítla kanál Dunaj-Odra-Labe

Rada Olomouckého kraje jednohlasně odmítla kanál Dunaj-Odra-Labe

foto: Wikipedia

01. 12. 2020 - 12:37

Kanál Dunaj-Odra-Labe, ambiciózní a kontroverzní projekt, nechtějí ani zástupci vedení Olomouckého kraje. Na svém jednání, které proběhlo v pondělí 30. listopadu, ho radní jednohlasně odmítli.

„Kanál v dnešní době nemá užitkové a ekonomické opodstatnění. Kromě toho je podle odborníků, velkou hrozbou pro životní prostředí. Proto si myslím, že bylo správné rozhodnutí jeho výstavbu dále nepodpořit,“ uvádí hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek.

Rada Olomouckého kraje tento návrh odsouhlasila jednomyslně. 

“Osobně tento projekt považuji za hazardování s naší krajinou a za rozhazování peněz pod silným vlivem betonářské lobby. Vzhledem k tomu, že se proti kanálu Dunaj-Odra-Labe staví fundovaní odborníci napříč republikou, nevidím jediný důvod, proč tento nesmyslný megalomanský projekt podporovat. Navíc si myslím, že v kritickém období, v jakém se nyní nacházíme, si takovou investici naše země ani nemůže dovolit,“ tvrdí radní Zdeňka Dvořáková Kocourková.

Radní jsou rádi také za to, že na odmítnutí projektu panuje jednohlasná shoda.

Historie kanálu D-O-L

O výstavbě kanálu se poprvé uvažovalo už ve 14. století, kdy se Karel IV. snažil na naše území přivést trasu benátského zboží, které mířilo do Brugg. V 17. století dokonce Moravský zemský sněm ustanovil speciální komisi, která měla na starosti usplavnění řeky Moravy a její propojení s Odrou. Plán se ale kvůli úmrtí krále Ferdinanda III. a vpádu Osmanských vojsk nerealizoval.

V novodobé historii se usplavněním řek zabýval Tomáš Baťa a dva roky po jeho neočekávaném úmrtí se začalo s výstavbou Baťova kanálu. Ten na 52 kilometrech propojil Otrokovice s Rohatecem, byl dokončen v roce 1938 a asi z padesáti procent byl financován právě firmou Baťa. Od roku 1989 je Baťův kanál obnoven pro turisty.
 
Za minulého režimu se k plánu usplavnit České řeky vrátilo v sedmdesátých letech, kdy vláda vydala nařízení o územní ochraně „říční varianty“ průplavního spojení Dunaj-Odra-Labe. K uskutečnění plánu ale nikdy nedošlo.

Další články