Zde může být vaše reklama.

Spolehlivě řešíme problémy. Sto lidí už je silný tým

Spolehlivě řešíme problémy. Sto lidí už je silný tým

foto: Archiv Jakuba Dohnala

16. 10. 2020 - 07:05

Odvážný růst advokátní kanceláře a poradenské skupiny ARROWS dospěl už za pět let od jejího založení do stádia, kdy tým tvoří již více než 100 lidí a ti pomáhají klientům nejen v ČR, ale i v dalších evropských zemích. Z jejich nového olomouckého sídla ve Vídeňské ulici přinášíme rozhovor se zakladatelem JUDr. Jakubem Dohnalem, Ph.D.

Jak vlastně vznikla značka ARROWS a proč právě v Olomouci? Kolik lidí má v současné době vaše kancelář?

Naše kancelář má sice kořeny v Olomouci, protože já, jako jeden ze zakladatelů pocházím z Olomoucka, ale značka ARROWS byla vytvořena s ambicí poskytnout profesionální služby na širokém mezinárodním působišti. My jsme dnes klientovi z Olomouce schopni pomáhat i v Anglii, Německu a jinde ve světě. Jsme ryze český produkt, který má vlastní mezinárodní síť. Celá poradenská skupina má dnes okolo 100 lidí.

Jaké to je udržet v efektivní spolupráci tak velký tým?

Soustředíme se na kvalitní projektové řízení s významnou podporou digitalizace a řady systémových nástrojů.

Kdo je typický klient vaší poradenské skupiny?

Lidé obvykle přicházejí, když mají problémy. Jsou kolegové v oboru, kteří více hovoří o prevenci, ale naše praxe ukazuje, že lidé přicházejí, když potřebují pomoct a já to zcela respektuji. K ortopedovi taky nepůjdete preventivně, než pojedete na hory, ale až když byste si tam na lyžích zlomil nohu.

Naše největší výhoda spočívá v propojení všech potřebných profesí. Máme v týmu nejen právníky a advokáty, ale i daňaře, auditory, specialisty na personální otázky, pojišťovnictví a další související obory. Nestává se tedy, že by nás překvapil nějaký nestandardní problém. Na vše máme vlastní specialisty. Zajímavě dnes trendují například případy v oblasti odpadového hospodářství, IT, fůze a korporátní specifické kauzy, nebo třeba kryptoměny.

Určitě znáte takové ty situace, kdy opravujete dům a uprostřed jedné práce je potřeba zavolat jiného specialistu. Ten zrovna nemá volnou kapacitu, takže celá stavba musí čekat. Nutná koordinace všech souvisejících profesí je zde pochopitelná. V obchodním právu je to podobné. Takže když se strukturuje transakce, tak máme připraveny daňaře i korporátního právníka. Řešíme třeba jestli nemovitost koupit na společnost nebo ji raději vložit do základního kapitálu, případně i jaké to bude mít následky na daně a tím šetříme klientům poměrně velké peníze, často miliony. Nebo třeba i otázka, jaký zvolit druh zadávacího řízení u veřejné zakázky, i v tomto se často chybuje a často s nemalými důsledky.

Jaké je obvyklé protfolio služeb, které vaše kancelář klientům poskytuje?

Nejzásadnější je podnikové poradenství, tedy kvalifikovaná pomoc při provozu firmy. Od pracovního práva, přes soudní spory, až po jednání s komunálem nebo státní správou. Jak jsem říkal, řešíme problémy firem. K tomu pak logicky patří i pracovní smlouvy, prodeje a nákupy firem, vymáhání pohledávek, složité daňové strukturování a podobně. Obvyklá situace je i když pomáháme v provozu firmy a pak i jejich majitelům v osobním životě. Často je tam totiž nějaká majetková návaznost a vztahy, které umíme efektivně ošetřit.

Typickým klientem bývá obchodní společnost, které je uložena nějaká pokuta, nebo zde probíhá kontrolní řízení. Věc obvykle pomůžeme vyřešit a minimalizovat riziko, či ztráty. Takový klient pak u nás zůstává i v dlouhodobější spolupráci. S trochou nadsázky je našim klasickým klientem osoba, která si nejprve myslí, že nepotřebuje právníka (smích).

A jak pomáháte komunálním organizacím a státní správě?

Město Olomouc a Olomoucký kraj nás paradoxně vůbec nepoptávají, ačkoli mají pár metrů od radnice a sídla Olomouckého kraje jednu z největších advokátních kanceláří v České republice. Z Olomouce tedy pracuji pro celou ČR kromě města a kraje. 

Jak se poptávka po službách mění s letošní pandemickou krizí? O co je největší zájem?

Abych byl upřímný, zatím se to u nás příliš neprojevuje. Když na jaře uzavřeli Uničov a Litovel, pomáhali jsme ve spolupráci s Okresní hospodářskou komorou Olomouc firmám, které neměly dostatek informací. Nikdo jiný jim v tomto pomoci tehdy neuměl. Nastal lockdown a zaměstnavatelé potřebovali pomoci hodně i v pracovním právu. Vyrojilo se také mnoho nepříliš šťastných investic do dluhopisů a s tím spojené kauzy. Očekáváme i nárůst poptávky v oblasti insolvencí a likvidací firem. Díky státním podporám tento nárůst ale není zatím až tak zásadní. Zhoršení situace očekávám až na přelomu nového roku.

Dotkla se krize nějak i přímo vašeho provozu?

S nástupem krize v únoru a březnu jsme samozřejmě očekávali, že bude potřeba adaptovat se na různé abnormality a komplikace. Velmi se nám vyplatila dřívější investice do interních systémů a pokročilé digitalizace naší firmy. Máme kmenové pobočky mimo Olomouce i v Praze a Hradci Králové a řadu dalších pracovišť i v jiných evropských městech, takže jsme poměrně zvyklí na dálkovou kooperaci týmu, sdílení dat a interaktivní komunikaci, která tehdy celostátně nabývala na významu.

Náš právník z Varšavy tak může pracovat na jednom dokumentu s kolegou z Olomouce. Stavíme i na plné digitalizaci všech papírových dokumentů, takže komunikace s klienty ve velké míře probíhá online. Digitalizace, kterou si tehdy některé podniky teprve začaly objevovat, byla u nás už zavedeným pojmem a každodenní samozřejmostí, krize nás tedy zastihla připravené. Na tomhle poctivě vyšíváme už dlouho. Učíme se, studujeme zahraniční zdroje a sbíráme zkušenosti i od některých našich technologických klientů. Běžně tak pracujeme s pojmy jako například Kanban, Lean Six, Štíhlá výroba, všechny tyhle věci přenášíme i do advokacie. Když třeba vidím, že u některého průmyslového klienta je cesta z výrobní linky tak efektivní a přesně daná, snažím se to přenášet i do naší práce, to je pro mě velká inspirace. Tahle systematizace pak našim klientům šetří velké peníze. O efektivním řízení procesů se u ostatních advokátních kanceláří v ČR teprve začíná mluvit, ale my už jsme dávno ve hře. Díky tomu jsme na rozdíl od jiných kanceláří nemuseli ani nikoho propouštět v prvních krizových měsících.

Pomineme-li současnou složitou dobu, jak se vám jinak žije v Olomouci?

Olomouc je skvělé místo pro život, proto bydlíme s rodinou tady a ne v Praze. Když to porovnám s jinými regiony, kde působíme, máme tady spoustu nových začínajících firem a projektů. Vedle toho tradiční firmy, kterých si nesmírně vážím. Budoucnost Olomouce z podnikatelského hlediska vidím pozitivně. 

 

Další články